כמו כל פרויקט בנייה אשר נבקש ליישם, ישנם לא מעט נושאים שונים, חוקים והגדרות בנייה שעלינו להכיר לפני שאנו מניחים את האבן הראשונה. על מנת להכיר את אופי הבנייה בצורה מדויקת, חשוב מאוד לבצע בדיקה של זכויות בנייה. בדרך כזו ניתן להבין כיצד יש לבנות על השטח, בין אם שטח חנייה, גובהה המבנה ועד לאחוז השימוש עליו ניתן לבנות. ביצוע בדיקת זכויות בניה לפני ביצוע עסקה היא חשוב מאוד, גם עבור הרוכש וגם עבור המוכר, לכן היא תהיה קריטית במעמד המכירה לשני הצדדים שכן היא עלולה להפיל את העסקה או אפילו להכפיל את שוויו של הנכס.

איך ומי עושה בדיקת זכויות בניה לפני ביצוע עסקה?

את הבדיקה הזו אנו יכולים להשאיר או לשמאי מוסמך, או לאדריכל רשום או ליזם בעל מספיק ניסיון בכדי להתנהל בהליכים הבירוקרטים השונים הכרוכים בבדיקה זו. עלות הבדיקה יכולה לנוע בין חמש מאות שקלים ועד לאלפיים שקלים, כמובן שעלות הבדיקה תהיה תלוי בסוג הנכס, באופי הבדיקה וכו. אך חשיבות בדיקה שכזו במיוחד לפני ביצוע עסקה, יכולה להיות דומה בדיוק כמו שאנו רוכשים רכב. חלקנו מקפידים בבדיקה מעמיקה וחלקנו מסתפקים בבדיקה אצל המוסכניק שלנו. אבל בבדיקה של זכויות בנייה בנכס כזה או אחר חשוב להכיר אילו היתרים ומה הגדרות הבניה שעלולות להגביל את הבנייה או השיפוץ שנבקש לעשות בנכס.

עוד מקרים רלוונטיים

ישנם מקרים כי זכויות הבנייה יכולו לספק פטור מלא ממס שבח, שכן במרבית המקרים מדובר בדירות צמודות קרקע. את החישוב הזה יש לעשות לפני מכירת הדירה, שכן שווי הפטור יכול להגיע עד לגובה של שני מיליון שקלים. עם זאת חשוב לזכור כי בכדאי להנות מהטבות מס אלו חשוב להציג את התוכניות ואת החישוב על ידי איש מקצוע מוסמך כמו אדריכל או שמאי מקצועי. שכן חלק מהחלטות הכלולות בהטבת המס היא הפטור שניתן על פי החלטת הרשויות, לכן עזרה באיש מקצוע תעזור לנו להכיר את כל ההחלטות וההגדרות המעודכנות למקרה ולשנה הרלוונטית.